
Jupiler Pro League - CEO Hooybergs maakt eerste balans op bij Genk: "Competitief en financieel gezond blijven"

Hooybergs, die veel ervaring opbouwde in het bedrijfsleven en bijna drie decennia aan de slag was bij sportmerk Nike, nam het afgelopen jaar de tijd om de (inter)nationale voetbalwereld te leren kennen. Dinsdag stelde hij die inzichten en een daaruitvolgend plan voor aan de pers in de Cegeka Arena.
"Ik ben nu tien maanden bezig en heb met veel mensen binnen en buiten de club gesproken", begon Hooybergs. "Zo kreeg ik een goed beeld van hoe het Belgische en buitenlandse voetbal werkt. Van daaruit stelden we een plan met doelstellingen richting 2030 op, met enkele prioriteiten. We leggen de lat hierbij hoger. Op die manier willen we KRC Genk competitief houden en financieel gezond blijven."
De CEO noemt het allereerst "extreem belangrijk" om elk jaar een Europese groepsfase te spelen. Daarvoor verwijst hij naar de financiële context. "Onze omzet, die ik altijd vergelijk met een pizza, halen we uit vier puntjes: commercieel (sponsors/fans), nationale televisiegelden, Europese deelnames en transfers. We zien dat de pizzapuntjes van de Europese deelnames en transfers steeds groter worden. Daarom is Europees spelen zo belangrijk", benadrukte Hooybergs, die ook opmerkte dat sterke prestaties in Europa sowieso voor hogere transferinkomsten zorgen.
Een tweede prioriteit is de fanbeleving, met een sterker merk 'KRC Genk'. "Ons stadion moet elke week stampvol zitten", aldus Hooybergs. Genk wil "zonder er een datum op te plakken" zijn structuur tot slot omvormen van een vzw naar NV.
