
Nafi Thiam na wederoptreden in Ratingen: "Wat in Tokio is gebeurd, is een schande"

"Ik heb nooit excuses ontvangen. Ik denk dat er binnen de Belgische Atletiekfederatie weinig zelfreflectie is geweest", stelde de drievoudig olympisch kampioene. "Het WK in Tokio was een heel slechte ervaring voor mij. Ik wil dit absoluut niet nog eens meemaken. Ik heb geen vertrouwen meer in de bond, er zijn sindsdien amper veranderingen doorgevoerd. Het gaat nog steeds om dezelfde mensen."
Thiam bevestigde vervolgens dat ze wel een akkoord heeft gesloten met de federatie. "Het was voor mij belangrijk garanties te krijgen, zodat ik veilig aan een internationaal kampioenschap kan deelnemen, zonder machtsmisbruik of intimidatie. Ik wou dat dit schriftelijk werd vastgelegd. Ik spreek niet over een gedragscode of een commerciële overeenkomst. Het gaat over garanties, zodat ik mij veilig voel en mij kan concentreren op mijn sport. Die overeenkomst is getekend."
Vorig jaar beëindigde Thiam haar seizoen met een dramatisch WK in Tokio. Ze gaf op de tweede dag van haar zevenkamp in de Japanse hoofdstad "mentaal en fysiek uitgeput" op, tegen de achtergrond van een conflict met de atletiekfederatie over de gedragscode van Belgian Athletics.
Het is nog niet duidelijk of Thiam komende zomer zal deelnemen aan het EK atletiek in Birmingham (10-16 augustus).



