
WK 2026 - Spelersopstand tegen Uruguayaanse bondscoach Marcelo Bielsa

Te zware trainingen, uitgeputte spelers en een te risicovolle speelstijl zouden bij sterkhouders als Fede Valverde (Real Madrid), Rodrigo Bentacur (Tottenham Hotspur) en Manuel Ugarte (Manchester United) voor wrevel zorgen. Er vond een gesprek plaats tussen spelers en de 70-jarige coach, maar die had niet de gewenste uitkomst.
Bielsa zou verontwaardigd gereageerd hebben en een lange toespraak hebben gehouden voor de hele ploeg, waarin hij enkele spelers verweet dat ze hem al voor de tweede keer in zijn ambtstermijn, die in 2023 begon, wilden buitenwerken.
Het eerste incident dateert van in 2024, na de uitschakeling in de halve finale van de Copa América, toen steraanvaller Luis Suaréz zich terugtrok uit het nationale elf en Bielsa ervan beschuldigde van "een giftige sfeer" te hebben gecreëerd binnen het team. Valverde viel zijn teamgenoot destijds bij.
Bielsa kent op het internationale toneel een sterke reputatie, onder meer Pep Guardiola noemde hem een voorbeeld.
Uruguay kon tot dusver de verwachtingen op het WK niet inlossen. Het kwam in zijn eerste twee matchen niet verder dan draws tegen Saoedi-Arabië (1-1) en Kaapverdië (2-2) in groep H. De wereldkampioen van 1930 en 1950 moet straks winnen tegen Spanje om honderd procent zeker te zijn van een plek in de 1/16e finales.



